سیستم پانکراس مصنوعی Control-IQ باعث بهبود کنترل قند خون می شود

 

 

29 اکتبر 2019 - براساس یک مطالعه جدید، سیستم جدید لوزالمعده مصنوعی به نام Control-IQ به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کرده است، که زمان بیشتری را در محدوده ی هدف قند خون خود بگذرانند.

 

 

لوزالمعده مصنوعی وسیله ای است که به منظور ترشح انسولین در پاسخ به میزان قند خون به روشی مشابه پانکراس انسان طراحی شده است. این سیستم جدید با نام سیستم Control-IQ با تنظیم تحویل انسولین به طور خودکار با استفاده از الگوریتم ها کار می کند.

 

 

محققان از 168 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در سن 14 سال و بالاتر برای این تحقیق ثبت نام کردند. آنها این افراد را به دو گروه تقسیم کردند: بیش از 100 نفر از سیستم کنترل- IQ ، و 56 نفر از پمپ مجهز به حسگر (SAP) استفاده کردند. پمپ مجهز به حسگر، قادر به تنظیم خودکار میزان دوز انسولین بر اساس نیاز فرد نیست.

 

 

محققان "مدت زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون" را به عنوان اصلی ترین معیار برای ارزیابی بهترین سطح کنترل بیماری استفاده کردند. محدوده ی هدف قند خون بین" 3.9 تا 10.0 میلی مول در لیتر (70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر)" بود.

 

 

نتایج نشان داد که شرکت کنندگانی که از سیستم کنترل-IQ استفاده می کردند، مدت زمان طولانی تری را در محدوده ی هدف گلوکز گذراندند. قند خون این افراد به طور متوسط ​​2.6 ساعت در روز بیشتر از زمانی که از این سیستم استفاده نمی کردند در محدوده ی هدف باقی مانده بود. ميانگين درصد زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون، از 61٪ قبل از استفاده از این سیستم به 71٪ بعد از استفاده از دستگاه لوزالمعده مصنوعی افزایش یافت.

 

 

گروه استفاده کننده از SAP ، افزایش قابل توجهی را در زمان در محدوده هدف بودن قند خون در طول دوره ی مطالعه تجربه نکردند. درصد زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون در این گروه 59 درصد در طول مطالعه ثابت باقی ماند.

 

 

شركت كنندگانی که از سيستم Control-IQ استفاده می کردند، كنترل قند خون بهتری را در طول روز و به ويژه در طول شب گزارش كردند. یکی از کاربران سیستم لوزالمعده مصنوعی، تجربه ی یک بار کتواسیدوز دیابتی را گزارش کرده بود که مربوط به مشکل در تجهیزات تحویل انسولین بود.

 

 

دکتر Guillermo Arreaza-Rubín ، مدیر برنامه فناوری دیابت در انستیتوی ملی بیماریهای دیابت و گوارش و کلیه (NIDDK) گفت: این سیستم، پتانسیل بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را دارد، ضمن اینکه بطور بالقوه بخش عمده ای از بار مسئولیت مراقبتهای مداوم را از دوش بیماران و مراقبان آنها بر می دارد.

 

 

دکتر گریفین راجرز ، مدیر NIDDK ، گفت: این فناوری با ساده تر و دقیق تر نمودن مدیریت دیابت نوع 1 ، می تواند بار روزانه ی این بیماری را کاهش دهد، ضمن اینکه به طور بالقوه عوارض دیابت از جمله بیماری های چشمی، عصبی و کلیوی را نیز کاهش می دهد.

 

 

یافته های این تحقیق به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارسال شده است، تا در مورد کافی بودن شواهد برای عرضه ی این محصول به افراد مبتلا به دیابت تصمیم گیری کنند.

 

 

این مطالعه ی 6 ماهه همچنین بخشی از تحقیقات بین المللی بزرگتر در مورد سیستم های پانکراس مصنوعی به نام مطالعه ی Diabes Closed-Loop (iDCL) است.

 

 

این مطالعه در مجله پزشکی New England منتشر شد.

 

 

منبع:

 

 

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/control-iq-artificial-pancreas-system-improves-time-in-glucose-range-97821952.html